Το τηλεοπτικό σποτ γυρίστηκε από το Σύλλογο των Ελλήνων Αρχαιολόγων στα πλαίσια της διεθνούς καμπάνιας για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο τάχθηκε κατά της προβολής του από την τηλεόραση. Έτσι μπορούμε να το δούμε μόνο στο διαδίκτυο. Κατά τη γνώμη μου είναι άρτιο τεχνικά και εύστοχο ως προς το μήνυμα που θέλει να περάσει μέσα από τους συμβολισμούς.
Παρακάτω παραθέτω και την επιστολή που έστειλε η κ. Δέσποινα Κουτσούμπα, πρόεδρος των Ελλήνων Αρχαιολόγων που αντιδρά στο "κόψιμο" του τηλεοπτικού σποτ και με την οποία συμφωνώ.
Το βίντεο και την επιστολή τα βρήκα στον Pitsiriko
Επιστολή της κυρίας Δέσποινας Κουτσούμπα, προέδρου του
ΣΕΑ:
Σας
έχει τύχει ποτέ να αισθάνεστε ότι ζείτε μια εξωπραγματική στιγμή, μια στιγμή
που ενώ είστε εκεί είναι σαν να μη βρίσκεστε στη θέση σας, αλλά να πετάτε σαν
ένα πουλί και να βλέπετε τον εαυτό σας από ψηλά και να πιστεύετε ότι όσα
διαδραματίζονται υπάρχουν σε ένα παράλληλο σύμπαν; Έτσι ακριβώς αισθάνθηκα
καθισμένη στα πρώτα έδρανα πίσω από το τραπέζι του ΚΑΣ, καθώς υποβλήθηκα σε ένα
νέου τύπου μαρτύριο, το μαρτύριο μην πεις αυτά που πραγματικά πιστεύεις, δείξε
την καλή σου διαγωγή όσο κι αν εδώ μέσα ποδοπατούν τη λογική.
Ας πάρουμε όμως
τα πράγματα από την αρχή Εν αρχή ην η διεθνής καμπάνια του
Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς από
τις περικοπές σε κονδύλια και προσωπικό. Η καμπάνια ξεκίνησε μετά το χτύπημα
στο παλαιό Μουσείο της αρχαίας Ολυμπίας, τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της
υποβάθμισης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, της μη αναγνώρισης του
αναντικατάστατου της πολιτιστικής κληρονομιάς, της άγνοιας κινδύνου που
οδηγούσε τον πρώην Υπουργό ΥΠΠΟΤ κο Γερουλάνο να επαίρεται (σε εγχώρια και
διεθνή μίντια) ότι το Υπουργείο του λειτουργεί με τον μισό προϋπολογισμό.
Επειδή οι αρχαιολόγου που εργαζόμαστε στο Υπουργείο Πολιτισμού αναγνωρίζουμε
ότι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς δεν γίνεται για μας, αλλά για το
σύνολο της κοινωνίας, θελήσαμε να γυρίσουμε ένα τηλεοπτικό σποτ με το απλό
μήνυμα ότι η ίδια η κοινωνία πρέπει να ευαισθητοποιηθεί για την προστασία της
πολιτιστικής κληρονομιάς, της ίδιας της ιστορίας της, κόντρα στις σειρήνες
«τώρα κρίση έχουμε, λεφτά για μάρμαρα θα δίνουμε".
Το σενάριο πάει κάπως έτσι: ένα
κοριτσάκι επισκέπτεται με τη μητέρα του το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο,
απομακρύνεται από κοντά της, περιφέρεται στις αίθουσες του Μουσείου, βρίσκεται
μπροστά στην Κόρη Φρασίκλεια, υπάρχει μια κρυφή συνομιλία μεταξύ τους, το
κοριτσάκι χαμογελά. Ένα χέρι απότομα τραβά το κορίτσι σαν να το απαγάγει.
Πέφτει καρτέλα: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΛΛΟΝ. Στην επόμενη σκηνή, το κορίτσι είναι στη
θέση του, λείπει όμως από τη βάση της η Φρασίκλεια, που τελικά έχει «απαχθεί».
Επόμενη καρτέλα: ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΕΛΘΟΝ. Και καταλήγει: Τα μνημεία δεν έχουν φωνή, εσύ
έχεις. Ο συμβολισμός εύληπτος: το κοριτσάκι συμβολίζει το μέλλον, το άγαλμα
συμβολίζει το παρελθόν, την ιστορική μνήμη. Αν σου στερήσουν το παρελθόν, θα
πρέπει να πονέσεις σαν να σου στερούν το μέλλον. Οι φιλόξενες αίθουσες του
Μουσείου (στην πρώτη σκηνή) έχουν γίνει απόκοσμες (στην τελευταία σκηνή) για να
είναι προφανές ότι η σκηνή απαγωγής του κοριτσιού και του αγάλματος είναι
συμβολική.
για τη συνέχεια της επιστολής πατήστε εδώ
Πολύ εύστοχο σποτ, που απεικονίζει με ρεαλισμό τις εκάστοτε "αρπαγές" των "Ωραίων Ελενών" μας (μιλώντας μεταφορικά). Δεν μου κάνει εντύπωση όμως η αρνητική στάση του Αρχαιολογικού Συμβουλίου....δεν παύει να είναι δημόσιος φορέας, και ως γνωστόν, αν δεν εξυπηρετούνται συγκεκριμένα συμφέροντα, οι δημόσιοι φορείς "παγώνουν" και λογοκρίνουν τα πάντα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήτρια στους δημιουργούς του κλιπ!