10 δεξιότητες των σύγχρονων εκπαιδευτικών




αναδημοσιεύω ένα κείμενο της ΄Ελενας Ελληνιάδου που μου άρεσε και με το οποίο συμφωνώ





"Από πέρσι λοιπόν, στον πίνακα ανακοινώσεων του συλλόγου διδασκόντων, εκτός των απαραίτητων εγγράφων, καρφιτσώνω και ό,τι μου κατέβει και μ' αρέσει. Όπως αυτή την αφίσα. Και εξηγώ:


Τι χρειάζεται ένας εκπαιδευτικός;

1. Ένα PLN. Ένα Personal Learning Network, ένα Δίκτυο Προσωπικής Μάθησης, ένα Δίκτυο Ανθρώπων, με τους οποίους θα μαθαίνει, θα μοιράζεται, θα συνεργάζεται. Και μπορεί να είναι από την ίδια σχολική μονάδα αλλά μπορεί να είναι και από όλο τον κόσμο. Συνάδελφοι, διευθυντές, πανεπιστημιακοί, άλλων ειδικοτήτων Κι αυτό είναι που το κάνει ενδιαφέρον και προκλητικό...

2.  Αληθινές σχέσεις. Είτε είναι διαδικτυακά, είτε φυσικά, η ικανότητα να δημιουργείς γνήσιες σχέσεις είναι πολύ σημαντική για κάθε εκπαιδευτικό. Σημαίνει ότι ξέρεις περισσότερα από το όνομα του το μικρό (δια ζώσης) ή το ψηφιακό (στο δίκτυο). Που σημαίνει: πιες καφέ, κάνε ένα hangout μαζί του, αντάλλαξε mail και αφιέρωσε χρόνο για να δεις που τα βρίσκετε και ποια κοινά ενδιαφέροντα μοιράζεστε. Δεν μπορείς να φανταστείς ποιους καλούς φίλους ανακαλύπτεις και πόση χαρά θα νιώσεις που τους γνωρίζεις και επικοινωνείτε επαγγελματικά, φιλικά, προσωπικά. 

3.  πού/πότε/πώς/γιατί μπαίνει η τεχνολογία. Ναι, είναι πολλά τα εργαλεία και η πληροφορία καταιγιστική. Αυτό σημαίνει ότι βάζουμε φίλτρα στο μυαλό μας, προσπερνάμε και μερικά από νέα εργαλεία, ειδήσεις κλπ, και αξιολογούμε ως σημαντικά αυτά που μας κάνουν τη δουλειά μας.

4.  από πού θα αντλήσει πηγές. Είναι πολλές. Άρα θέλουν οργάνωση. Ιστολόγια, εκπαιδευτικές πύλες, επίσημοι ιστότοποι. Πολύ πράμα. Οργάνωση θέλει. Θα επανέλθω με νεότερη ανάρτηση πού να ξαναμαζέψουμε τις πηγές μας μιας και έκλεισε το Google reader και το iGoogle κλείνει τέλος του μήνα. Δείτε αυτά ZiteDigg,netvibes και το ξανασυζητάμε. 

5. να διαχειρίζεται ορθά την ψηφιακή του φήμη. Ή αλλιώς το ψηφιακό του αποτύπωμα, την ψηφιακή του ταυτότητα και εικόνα.  Κι αυτό δε σημαίνει να έχει ακριβές βιογραφικό στο Linkedin προφίλ του. Σκέφτεται πού θα ανοίξει λογαριασμούς και κατά καιρούς ελέγχει σε ποιους ιστότοπους έχει δώσει εγγραφεί μέσω του facebook λογαριασμού του ή έχει επιτρέψει να έχουν πρόσβαση στο twitter του. 

6. να "μπλογκάρει" σωστά, δηλαδή να διατηρεί ένα ιστολόγιο προσέχοντας 2-3 πραγματάκια. Που σημαίνει ότι προσέχει τι γράφει (για ποιους, για τον ίδιο, για τους μαθητές του), πώς το γράφει, πού, αν κάνει αναφορά σε δημιουργούς. Θυμάται πάντα ότι σχεδόν τίποτα δε διαγράφεται ολοσχερώς από το Δίκτυο.

7. να slow down... πώς να το μεταφράσω αυτό τώρα. Κατεβάζουμε ρυθμούς, δεν διαβάζουμε βιαστικά τα πάντα, χαλαρώνουμε την αναπνοή μας. Δεν πιεζόμαστε να "βγάλουμε" το μάθημα χωρίς κατανόηση από τις μαθητές μας, δεν τρέχουμε για την ύλη... Ρωτάμε, βλέπουμε αν η τεχνολογία μπορεί να παίξει έναν ρόλο, το διασκεδάζουμε και ξέρουμε τη διαφορά ανάμεσα σε ένα μάθημα τραβηγμένο απ' τα μαλλιά και σε ένα μάθημα που το έχουμε απολαύσει όλοι. 

8. να κάνει τα κοινωνικά δίκτυα να δουλεύουν για αυτόν. Αυτό φυσικά είναι δύσκολο. Έχει πολλή δοκιμή και πλάνη. Αυτό σημαίνει να επιμεληθούμε τη λίστα των ανθρώπων που ακολουθούμε στο twitter, να επανεξετάσουμε τους φίλους στοfacebook,  να επιλέξουμε τους κατάλληλους πίνακες από το Learnist και τοPinterest

9. να μη φοβηθεί την αποτυχία. Ακόμα κι αν γύρω δυσπιστούν και αμφισβητούν αυτό που αποφασίζει να κάνει, ας το τολμήσει. Ας βουτήξει στην τεχνολογία όπως μπορεί κι ας δοκιμάσει νέα πράγματα, παρά τις αντιρρήσεις και τις αντιστάσεις. Να δοκιμάσει, κι αν δεν πάει καλά δεν πήγε... Τα μαζεύει και συνεχίζει.

10. να αποσυνδέεται. Και ίσως αυτή να είναι και η μεγαλύτερη και δυσκολότερη δεξιότητα που ένας εκπαιδευτικός έχει ανάγκη. Να αντιλαμβάνεται ότι "φτάνει" το twitter  ή ό,τι άλλο και να ασχολείται και με άλλα της ζωής του κεφάλαια γιατί η ποικιλία κάνει τη διαφορά.


Προσθέστε και τις δικές σας προτάσεις για τις δεξιότητες ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού. Θα πω άλλη μία εκτός λίστας:

11. να το παλεύει όπως μπορεί...  στις αντίξοες συνθήκες που πολλοί μοντέρνοι εκπαιδευτικοί βρίσκονται σήμερα. 

 το άρθρο είναι βασικά από το edudemic.com"




1 σχόλιο: